سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
جوانه های امید
اینجا قرار گاه است... قرارگاه فرهنگ و اندیشه قرارگاه رشد و پویایی قرارگاه افسران جنگ نرم قرارگاه بصیرت و بیداری...

تبلیغ سایبری دین مکمل تبلیغ سنتی است/ فضای سایبر میتواند نقش مساجد مجازی را ایفا کند

قدس انلاین- محبوبه علی پور: این روزها شاهد فعالیت صدها سایت وشبکه اجتماعی ودیگر ابزارنوین هستیم که درجهت تبلیغ نگرشهای دینی وحتی دیدگاههای دین ستیزانه فعالیت میکنند. به راستی چه ضرورتی برای استفاده از فناوری نوپدید دراین زمینه وجود دارد؟ کشورما دراین زمینه چه فعالیتهایی داشته و... برای آشنایی با این مساله گفتگو یی با حجه الاسلام جهانگیری سهروردی مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه علمیه قم انجام دادیم که باهم می خوانیم:

آقای جهانگیری به طورکلی چه ضرورتی برای حضورو تبلیغ دین در فضای سایبری وجوددارد؟
اگربه فضای جهان امروز توجه کنیم در مییبابیم زبان ارتباط این زمان سایبر جهانی است. همچنین از آنجا که در متون دینی ،میخوانیم که پیامبران رابه لسان مردم زمانه شان فرستادیم ما نیز بی نیاز ازاین زبان زمانه نیستیم. البته منظور از لسان ، زبان گفتگو نیست بلکه زبان گفتمان است .ما براسا س همین فرموده قرآنی باید از گفتمان قالب وگفتمان حاکم روزبهره ببریم. همچنین باید توجه داشت در شرایط امروزی اثرگذاری این گفتمان تنها به جهان مجازی خلاصه نمیشود بلکه به جهان واقعی میرسد. چنانکه درتحولات سیاسی جهانی امروز میبینیم که دستاوردهای فناوریهای مجازی در جهان واقعی نیز تاثیرداشته است به طوری که بعد انقلاب 25 ژانویه مصر چندین خانواده اسم فرزندانشان را توئیتر گذاشتند. همچنین امام راحل (ره ) همواره تاکید داشتند انقلاب ما سه مرحله دارد حدوث، ثبوت و صدورانقلاب . همچنین ایشان فرمودند: انقلاب ما از مسجد آغاز شد وباید از مسجد ادامه پیدا کند امروزه فضای سایبر میتواند نقش مساجد مجازی را ایفا کند.زیرا درحال حاضر؛ جامعه مجازی فضای وسیعی را فراهم کرده میتواند در پیوند دلها وافکار به هم موثرباشد. نکته دیگر اینکه ما محتوای ارزشمندی دراختیارداریم که آنسوی مرزها عط ش بهره مندی از آن رادارند . امروزاینگونه عرفانهای کاذب در غرب غوغا کرده به دلیل این است که مانتوانستیم عرفان ومعرفت راستین را عرضه کنیم. اگرما میخواهیم این نیاز ها را جواب بگوییم دیگر لازم نیست همچون گذشته مبلغان را به مناطق دوردست بفرستیم تا دین را گسترش دهند.
به عنوان کارشناس دینی ، تلاشهای تبلیغی که دراین زمینه درکشورما انجام شده تا چه حد موثر ومناسب ارزیابی میکنید؟
مادراین عرصه اقدامهای مناسبی کردیم اما میزان آن کافی نیست. چراکه نیاز به وسعت بیشترتلاشهاست. زیرا بنابرآمارموجود از کل داده های موجود در فضای سایبری فقط 5 درصدش به مباحث دینی وعقیدتی مربوط میشودوبیشترین داده ها مربوط به تجارت و بیزنس وسپس مسایل سخیف وبداخلاقی است. همین مسولیت مارا بیشترودشوارتر میکند.ناگفته نماند
از علل کم بودن حضور تولیدات ما در فضای سایبری ارائه آن به زبان فارسی است . به راستی چقدر ما سایتهایی داریم که به زبانهای مختلف ارائه محتوا میکند این درحالی است که درفضای سایبری میتوان سایتهای را دید که با انواع زبانهای دنیا به طور همزمان مطلب ترجمه کرده ودراختیار مخاطب میگذرد.
به اعتقاد شما چگونه میتوان حضورموثری دراین زمینه داشت؟
نخست این که دولت به جای آنکه دراین زمینه ها کار اجرایی کند، کارهای ستادی را برعهده بگیرد وزمینه ساز فعالیت صاحبنظران وکارشناسان شود .دراین زمینه میتوان شبکه سازی کند .چراکه ما مراکز متعددی داریم که دراین عرصه فعالیت میکنند اما ازتلاشها وثمرات دیگر همکاران خود آگاهی ندارند. درواقع گاه ،هرکس احساس نیاز کرده دراین عرصه فعالیت میکند واینگونه افراد ومجموعه ها بدون آگاهی از تلاشها وبرنامه های دیگران ، روی همین مسایل کارمیکنند لذا شاهد فعالیتهای هم عرض هستیم . درحالیکه دولت میتواند به جای فعالیتهای اجرایی واداری که هزینه براست در زمیه فعالیتهای ستادی کارکند. اگر مااین فعالیتها را بشناسیم وبه هم بشناسانیم حرکت ارزشمندی انجام دادیم. چراکه افراد توانمند نیز درجامعه ما کم نیستند.
به طورکلی روند مطلوب تبلیغ دین باید چه شرایط وخصیصه ای داشته باشد؟
درمقوله تبلیغ باید چند نکته را به خاطر داشت نخست امام رضا(ع) می فرمایند :"اگرمردم کلام مارا زیبا میشنیدند پیروی میکردند." ما آموزه های ارزشمند بسیاری داریم که برای تبلیغ مناسب است اما درهر شرایط وفضا نمیتوان هرمحتوا ومجموعه ای را دراختیارهمه گذاشت. اگرامروز ما معتقدیم در تبلیغ دین موثر نبودیم علت این است که براساس نیاز مخاطبان خارج کشور تولید محتوا نکردیم. .همچنین از حیث قالب نیز باید به فضای سایبری دقت کنیم. متاسفانه برخی سایتها نه تنها روزانه که ماهها نیز تولید محتوا ندارند.این نمیتواند جواب بدهد .کاستی دیگر قابل تامل است اینکه ، فضای سایبری ما گاه متن محور است. بلکه باید با بهره مندی از فضاهای مشارکتی تعامل با مخاطب را گسترش دهیم. تفاوت شاخصی که فضای تبلیغ رسانه ای سنتی با تبلیغ سایبری دارداین است که فضای سایبری تعاملی است.

آیا میتوان با وجود تبلیغ سایبری به نفی وبی اثر بودن تبلیغ سنتی حکم داد؟
تبلیغ سایبری مکمل وکمک رسان تبلیغ سنتی است به این ترتیب میتوان افراد را درفضای مجازی با دین ومعرفت آشنا کرد وبه فضاهای واقعی کشاند. اگر ما نگاهی به آمارها بیندازیم وبررسی کنیم ، درمی یابم تعداد کاربران جوان دنیای مجازی بیش از جوانان حاضر در مساجد هستند درحالیکه میتوان همین کاربران را به فضای واقعی مساجد کشاند. اینگونه با تبلیغ چهره به چهره اثربخشی تبلیغ نیز افزون میشود.




موضوع مطلب :


یکشنبه 91 اردیبهشت 31 :: 8:47 عصر ::  نویسنده : محسن

 

 

 

 

- زیارت جامعه کبیره:

درباره زیارت جامعه کبیره که اقیانوسی مواج از معارف الهی و مضامین عالی مشتمل بر معرفی مقام ائمه علیهم السلام است؛ در این مختصر نمی‌گنجد. اما به همین میزان می توان اشاره کرد که زیارت جامعه که به تعبیر علامه مجلسی(ره) از نظر سند و روایت از صحیح‌ترین و قوی‌ترین زیارات ائمه علیهم السلام است یادگاری عظیمی است که در حرم هر یک از ائمه معصومین علیهم‌السلام آن زیارت را می‌خوانیم.

 

2- زیارت غدیریه:

زیارت غدیریه نیز سندی بسیار معتبر دارد و روایتگران و گزارشگران آن از بزرگان شیعه هستند، این زیارت مربوط به روز عید غدیری که امام هادی علیه السلام در سفری که به اجبار متوکل از مدینه به سامرا داشتند. در نجف اشرف بودند و این زیارت را خطاب به قبر مطهر جدّ بزرگوارشان حضرت علی(علیه‌السلام) قرائت کردند.

دوستداران اهل بیت از این نکته غافل نباشند که زیارت غدیریه مثل زیارت عاشورا که مخصوص روز عاشورا نیست؛ این زیارت هم مخصوص روز عید غدیر نیست و خوشبختانه محدث قمی نیز این زیارت را به طور کامل در کتاب شریف مفاتیح الجنان آورده‌اند و بر این نکته که هر روز می‌توان این زیارت را قرائت کرد، تصریح دارد.

 

3- دعای کوتاه در کنار قبر مبارک آن حضرت:

امام هادی(علیه السلام) آنقدر مهربان است و آنقدر برای زائران و دوستداران و شیعیان خیر می‌خواهند که فرمودند: از خدا خواسته‌ام که هر کس این دعا را در کنار قبر من بخواند ناامید برنگردد:

یا عُدَّتى عِنْدَ الْعَُدَدِ وَ یا رَجآئى وَالْمُعْتَمَدَ وَ یا کَهْفى وَالسَّنَدَ یا واحِدُ یا اَحَدُ وَ یا قُلْ هُوَ اللَّهُ اَحَدٌ اَسْئَلُکَ الّلهُمَّ بِحَقِّ مَنْ خَلَقْتَ مِنْ خَلْقِکَ وَلَمْ تَجْعَلْ فى خَلْقِکَ مِثْلَهُمْ اَحَداً صَلِّ عَلى جَماعَتِهِمْ وَافْعَلْ بى کَذا وَ کَذا ؛ اى ذخیره من در برابر ذخیره‌ها و اى امید من و تکیه‌گاهم و اى پناهگاه، و پشت و پناهم اى یگانه‌اى یکتا و اى که درباره خود فرمودى: بگو خدا یکى است، از تو خواهم. خدایا به حق هر کس از آفریدگانت خلق کردى و هیچ کس را مانند آنها در میان آفریدگانت قرار ندادى درود فرست بر گروه آنها و درباره من چنین و چنان کن.(در اینجا حاجات خود را بگویید)»

 

4- نماز بالای سر در حرم حضرت رضا علیه السلام:

ایشان فرمودند: هر کس از خداوند حاجتی دارد پس قبر جدم حضرت رضا را در طوس زیارت کند و دو رکعت نماز نزد قبر او بگزارد و در قنوت نماز حاجتش را طلب کند خداوند دعایش را اجابت می کند مگر اینکه در مورد گناه یا قطع رحم باشد. بر اساس این فرمایش امام هادی(علیه السلام) سزاوار است که از این پس که به مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی مشرف می شویم در نماز بالای سر از خدای متعال حوائجمان را طلب کنیم و به یاد این یادگار ارزشمند امام هادی(علیه السلام) هم باشیم.

 

5- پنجمین یادگار تعقیب نماز :

از علی بن مهزیار روایت شده که محمدبن ابراهیم به حضرت امام علی النقی علیه السام نامه ای نوشت که اگر مصلحت میدانید به من دعایی تعلیم دهید که بعد از هر نماز بخوانم تا خداوند به سبب آن خیر دنیا و آخرت به من عنایت فرماید. امام هادی علیه السلام این دعا را آموزش دادند.

«اَعُوذُ بِوَجْهِکَ الْکَریمِ وَ عِزَّتِکَ الَّتى لا تُرامُ وَ قُدْرَتِکَ الَّتى لا یَمْتَنِعُ مِنْها شَىْءٌ مِنْ شَرِّ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَ مِنْ شَرِّ الاَْوْجاعِ کُلِّها وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ؛ پناه برم به ذات بزرگوارت و به عزتت که مورد دستبرد نیست و قدرتت که چیزى از آن خوددارى نتواند، از شر دنیا و آخرت و از شر تمامى دردها و جنبش و نیروئى نیست جز به خداى والاى بزرگ.




موضوع مطلب :


شنبه 91 اردیبهشت 30 :: 6:6 عصر ::  نویسنده : محسن

 




موضوع مطلب :


شنبه 91 اردیبهشت 30 :: 5:43 عصر ::  نویسنده : محسن




موضوع مطلب :


چهارشنبه 91 اردیبهشت 27 :: 6:2 عصر ::  نویسنده : محسن
با جدی شدن فروش خاک بحرین به دولت عربستان توسط اقلیت حاکم بر این کشور، تلاش‌ها در نهادهای رسمی جمهوری اسلامی برای لغو مصوبه جدایی بحرین از ایران در سال 1970 جدی‌تر شده به نحوی که این موضوع امروز در دستور کار کمسیون سیاست خارجی مجلس قرار گرفت.
 
به گزارش رجانیوز تلاش اقلیت حاکم بر بحرین برای الحاق این کشور به عربستان سعودی و فروش خاک این کشور به خاندان سعودی در ازای تضمین بقا آل خلیفه در شرایطی امروز و در خلال نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض پیگیری شد که زمزمه‌هایی در ایران مبنی بر ایجاد امکان رفراندوم برای بازگشت بحرین به آغوش ایران سرزمین مادریش در راهروهای مجلس شنیده شد.
 
هر چند تلاش ریاض و آل خلیفه برای تصویب طرح ایجاد یک اتحادیه چندجانبه و الحاق رسمی بحرین به عربستان امروز در نشست ریاض با شکست مواجه شد ولی اظهارنظرها و تلاش‌های دو خاندان آل خلیفه و آل سعود برای عملیاتی کردن این طرح، ایران را در پیگیری موضوع بازگشت بحرین به نقشه ایران اسلامی جدی‌تر کرده است.
 
ماجرای جدا شدن بحرین از استان بوشهر با هماهنگی شاه پهلوی چه بود؟
 
کشور بحرین در سال 1970 و پس از موافقت شاه مخلوع ایران با برگزاری رفراندوم از خاک ایران جدا شد. ماجرای جدایی بحرین از خاک ایران از آن زمان جدی شد که انگلیس پس از جنگ جهانی دوم و افول قدرت جهانی‌اش مجبور به عقب نشینی از کانال سوئز و خلیج فارس شد. بر همین اساس این کشور استعماری که حدود 150 سال بر بحرین مسلط بود، از منطقه خارج شد و از آنجا که پیش از اشغال این جزیره توسط انگلیس، بحرین جزء خاک استان بوشهر محسوب می‌شد، از جانب ایران این جزیره به خاک این کشور ملحق شد.
 
با این حال خاندان آل خلیفه که خاندانی اهل حجاز و تبعیدی به این جزیره بوده و با حمایت انگلیس بر بحرین تسلط پیدا کرده بودند، مدعی استقلال بحرین شدند. وضعیت جدید مورد اختلاف دو طرف قرار گرفت. آل‎خلیفه ادعا کرد بحرین یک کشور مستقل است و ایران مدعی بود بحرین بخشی از زمین کشورش است و حال که انگلیس عقب‎نشینی کرده، باید این بخش به تملک کشور مادر برگردد.
 
سازمان ملل در این دعوا وساطت کرد و شاه ایران پذیرفت رفراندومی میان مردم بحرین در این زمینه برگزار شود. رفراندومی که هرگز برگزار نشد. به نحوی که گروهی که از طرف سازمان ملل به بحرین رفتند، با چند نفر از سران قبیله‎‎ها و عشایر بحرین دیدار کرد. سران قبایل بحرینی با هر زدوبندی که بود، به جدایی رضایت دادند و نماینده‎‎های سازمان ملل با اعلام اینکه "مشت نمونه خروار است"، حکم به استقلال بحرین دادند! 
 
با حاکمیت اقلیت آل خلیفه که 15 درصد جمعیت بحرین را هم تشکیل نمی‌دادند بر ساکنان شیعه و سنی این جزیره (25 درصد سنی و 75 درصد شیعه) و هماهنگی این رژیم با دولت آل سعود، شرایط سختی برای شیعیان این کشور پیش آمد که منجر به چند دور اعتراض و در نهایت منجر به اعتراضات مسالمت‌آمیز یکسال اخیر به آل خلیفه شده است. امری که این خاندان برای مقابله با آن به زور دولت عربستان متوسل شد و در آخرین اقدام نیز به دنبال الحاق آن به کشور عربستان برای جلوگیری از گسترش اعتراضات به شرق عربستان و از دست دادن حاکمیت خود بر بحرین است.
 
طرح الحاق مجدد بحرین به خاک ایران در صورت اصرار عربستان بر اشغال این کشور
 
در این شرایط یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیشنهاد طرح برگزاری رفراندوم برای الحاق مجدد بحرین به کشور ایران خبر داد.
 
محمد کریم عابدی نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس با اشاره به طرح آل خلیفه و آل سعود برای الحاق بحرین به عربستان گفت: بحرین کشوری مستقل است چرا که ملت آن بیش از یک سال در برابر تجاوزات آل خلیفه، آل سعود و در راس آنان آمریکا و انگلیس ایستادگی کرده است.
 
وی در ادامه افزود: بوسیله یک رفراندوم می‌توان نظر آنان را در مورد آل خلیفه و مسئله اخیر ارزیابی کرد ولی قطعا آنها بازگشت به وطن اصلی خود را در برنامه خواهند داشت و آن جایی جز جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.
 
هر چند تاکنون ایران حاکمیت بحرین را به رسمیت شناخته و با این کشور روابط متعارف دیپلماتیک برقرار کرده است ولی به نظر می‌رسد در صورت پیگیری جدی موضوع الحاق بحرین به خاک عربستان، جمهوری اسلامی ایران به صورت جدی موضوع بازگشت بحرین به خاک ایران را پیگیری کند. این در حالی است که اکثریت شیعه ساکن در این کشور و رواج زبان فارسی در آن، موضوع الحاق بحرین به خاک ایران در صورت اصرار عربستان را بسیار ساده و آسان خواهد کرد.
 
 



موضوع مطلب :


چهارشنبه 91 اردیبهشت 27 :: 6:0 عصر ::  نویسنده : محسن

 

روزشهادت حضرت زهرا یکی اومدخدمت آیت الله بهجت عرض کرد:آقا تسلیت میگم،به حضرت زهراسلام الله علیهاسیلی زدندآیت الله بهجت فرمودند:الان هم به حضرت زهرا سلام الله علیها سیلی می زنند...عرض کردند:الان چطوربه حضرت سیلی می زنند؟آیت الله بهجت فرمودند:هردختر شیعه با بی حجابیش یه سیلی به صورت حضرت زهرا سلام الله میزنه... ازامروز وقتی توی شهر دور می زنی ببین حضرت زهرا سلام الله علیهاروزی چندتاسیلی می خوره...

 




موضوع مطلب :


چهارشنبه 91 اردیبهشت 27 :: 5:30 عصر ::  نویسنده : محسن

سلام دوستان عزیز

پاسخ به نظر  موج ام

این وبلاگ تخصصی نیست و مطالبی که خوشم بیاد ثبت می کنم.

2- در مورد تیتر کردن هم  به اطلاع برسونم که طراحی این قالب اینطوره که مشخصات نویسنده وبلاگ رو بالا نشون میده. که سایر قالبها در ستون راست یا چپ نشون میدن.

3-گیریم که تیتر کردن باشه ،چیزیه که وجود داره و هیچ سیاه نمایی نیست.

بازم اگه دوست عزیز سوال داشتن و یا مطلبی نیفتاد در خدمتشون هستیم.

 یا حق




موضوع مطلب :


سه شنبه 91 اردیبهشت 26 :: 2:20 عصر ::  نویسنده : محسن
1   2   >   
درباره وبلاگ

کارشناس اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی زنجان
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 67
بازدید دیروز: 46
کل بازدیدها: 384893