سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
جوانه های امید
اینجا قرار گاه است... قرارگاه فرهنگ و اندیشه قرارگاه رشد و پویایی قرارگاه افسران جنگ نرم قرارگاه بصیرت و بیداری...

«همه‌ی گزینه‌ها روی میز است»؛ جمله‌ی شناخته‌شده‌ی رئیس‌جمهور آمریکا که در چند سال اخیر، چند بار آن را درباره‌ی ایران به کار برده است. این جمله‌ گویا به مذاق ساکنان تل‌آویو و حیفا نیز خوش آمده است. حتی وزیر دفاع رژیم صهیونیستی هم چند روز قبل، آن را تکرار کرد. آن‌قدر رابطه‌ی بین این جمله و رژیم صهیونیستی روشن است که بسیاری از تحلیل‌گران آن را ناشی از فشار لابی صهیونیستی بر آقای رئیس می‌دانند، زیرا خیلی‌ها -و از جمله خود سران آمریکا- خوب می‌دانند که آمریکا نه توان ماجراجویی جدید در منطقه را دارد و نه امکان رویارویی با جمهوری اسلامی ایران را.

دو سال قبل هم که رئیس‌جمهور آمریکا این جمله را به زبان آورد، رهبر انقلاب این‌گونه گفتند که: «یک جمله هم راجع به این تهدیدهاى آمریکا عرض بکنیم. مرتباً تهدید می‌کنند؛ تهدید به این زبان: همه‌ى گزینه‌ها روى میز است! یعنى حتى گزینه‌ى جنگ. این، تهدید به جنگ است با این زبان. خب، این تهدید به جنگ، به ضرر آمریکاست.» (خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران، 1390/11/14)

این رویکرد خصمانه و تهدیدآمیز و نیز توجه ویژه به موضوع هسته‌ای در رسانه‌های دنیا موجب شده که مباحث مربوط به جنگ علیه جمهوری اسلامی و موضوع هسته‌ای -به تعبیر اهالی رسانه- دارای ارزش خبری شده و چشم‌های بسیاری را با خود همراه کند. به طوری که در چند سال اخیر، میلیون‌ها مطلب درباره‌ی این موضوع در رسانه‌ها انتشار یافته است. البته بیشتر این مطالب را امپراطوری خبیث رسانه‌ای1 در دنیا منتشر کرده است، اما به این دلیل که مرتباً از حمله‌ی احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران و گزینه‌ی جنگ بر روی میز! سخن گفته‌اند و این موضوع را در سطح موضوعات داغ رسانه‌ای قرار داده‌اند، چه بخواهند و چه نخواهند، مجبور به انتشار موضع‌گیری‌های رسمی در این باره خواهند بود.



http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif شوک بزرگ رسانه‌ای در دقایق نخست سخنرانی
امسال سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی در حالی آغاز شد که در همان دقایق نخست، شوک بزرگ رسانه‌ای وارد آمد؛ آن‌جا که رهبر انقلاب  رژیم صهیونیستی را در قدّ و قواره‌ی دشمنی با جمهوری اسلامی ایران ندانستند و گفتند: «گاهی سردمداران رژیم صهیونیستی، ما را تهدید هم می‌کنند؛ تهدید به حمله‌ی نظامی می‌کنند، اما به‌نظرم خودشان هم می‌دانند، و اگر نمی‌دانند، بدانند که اگر غلطی از آنها سر بزند، جمهوری اسلامی، تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد.» این جمله مانند بمب در فضای رسانه‌ای جهان منتشر شد. هنوز سخنرانی ولیّ امر مسلمین در حرم رضوی به پایان نرسیده بود که قریب به اتفاق آژانس‌های خبری، این موضع‌گیری صریح و قاطعانه را در صدر خبرهای خود قرار دادند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، شبکه‌ی راشاتودی و خبرگزاری رویترز، از نخستین رسانه‌هایی بودند که در خبری فوری از قول رهبر انقلاب اعلام کردند «در صورت حمله‌ی اسرائیل، تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم.» این موج بزرگ رسانه‌ای در فرصتی کوتاه، بسیاری از شبکه‌های خبری و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اینترنتیِ روزنامه‌ها را فراگرفت.

خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر نوشت: اسرائیل  ایران را به اقدام نظامی تهدید کرده و دلیل آن را برنامه‌ی ایران برای ساخت و توسعه‌ی سلاح‌های هسته‌ای بیان کرده است، اما تهران این موضوع را رد و انکار می‌کند و می‌گوید که انرژی هسته‌ای را برای مقاصد غیر نظامی و صلح‌آمیز می‌خواهد. رهبر ایران در سخنرانی خود، غنی‌سازی اورانیوم برای تولید انرژی هسته‌ای را حقی طبیعی خوانده و گفته است این موضوع باید از سوی قدرت‌های غربی به رسمیت شناخته شود. رویترز افزود: اظهارات رهبر ایران همزمان با سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه و تضمین وی به مسئولان اسرائیل برای امنیت آن ایراد شد.



http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif از سخنان رهبر ایران، نرمش در برابر غرب احساس نشد
خبرگزاری فرانسه هم نوشت: آیت‌الله علی خامنه‌ای -رهبر ایران- هشدار داد که اگر کشورش مورد حمله‌ی دولت یهودی قرار بگیرد، شهرهای اسرائیل را نابود خواهد کرد. [...] اظهارات رهبر ایران بعد از تهدید مسئولان اسرائیل به حمله‌ی نظامی به ایران صورت گرفت که این اظهارات در یک سخنرانی در شهر مشهد -در شمال شرقی ایران- از یک برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیونی منتشر شد. [...] شنیده شده که جمهوری اسلامی ایران دارای موشک‌های بالستیک است که توانایی رسیدن به اسرائیل را دارد. این کشور همچنین دارای روابط نزدیک با دشمنان اسرائیل در منطقه، همچون حزب‌الله لبنان و شبه نظامیان فلسطینی در نوار غزه است. [...] از سخنرانی رهبر ایران این‌گونه برمی‌آید که ایران، کمترین نرمشی در برنامه‌های هسته‌ای خود در برابر غرب ندارد.

خبرگزاری فرانسه همچنین از بی‌میلی و البته ناتوانیِ آمریکا از ماجراجویی جدید در منطقه پرده برداشت و نوشت: واشنگتن گزینه‌ی نظامی علیه ایران را رد کرده و بر راه حل‌های دیپلماتیک اصرار دارد.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif پوشش فراگیر در رسانه‌های رژیم صهیونیستی، منطقه و جهان
رسانه‌های مختلف دنیا همچون بی‌بی‌سی، سی‌ان‌‌ان، فاکس‌نیوز، گلوبال‌پست، فرانس24، واشنگتن‌پست، سی‌بی‌اس‌نیوز و رسانه‌های منطقه‌ مانند الجزیرة، العربیة، النهار، السّفیر، الأهرام، النّشرة و الدّستور  به انعکاس بیانات رهبر انقلاب در حرم رضوی پرداختند. این موج، رسانه‌های رژیم صهیونیستی را نیز در برگرفت. هاآرِتص، یدیعوت آحارانوت، جروزالم‌پست و اسرائیل‌نشنال‌نیوز موضع رهبر انقلاب در برابر هر نوع حمله‌ی احتمالی از سوی رژیم صهیونیستی را تیتر کردند.

بسیاری از این رسانه‌ها در خصوص موضع‌گیری رهبری درباره‌ی حمله‌ی اسرائیل یا مذاکره با آمریکا مجبور به انتشار شدند. این اجبار از طرفی به این واقعیت برمی‌گردد که انحصار رسانه‌ای در دنیا در حال شکسته‌شدن است و از طرف دیگر، میزان اعتماد مخاطبان به این رسانه‌ها تغییر کرده است. ضمن آن‌که خبر بسیاری از پیشرفت‌ها به طور خودجوش به ملت‌ها منتقل می‌شود.


البته رسانه‌های صهیونیستی تلاش داشتند این‌گونه به مخاطب خود وانمود کنند که ایران یک تهدید بین‌المللی است. در حالی که سخنان رهبر انقلاب تنها پاسخی به تهدیدهای مکرّر آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بود. همچنان‌که بیش از سه دهه تجربه‌ی جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که ایران اهل حمله و برهم‌ریختن ثبات و صلح در منطقه یا جهان نبوده و نیست، اما چنان‌چه اشتباهی از سوی رژیم نژادپرست و خونریز صهیونیستی در قبال ایران صورت بگیرد، زوال این رژیم زودتر تحقق می‌یابد.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif اظهارات جالب کاربران الجزیرة
اگرچه بسیاری از رسانه‌های وابسته به قدرت‌های جهانی به دنبال مدیریت افکار عمومی هستند و توفیقاتی نیز در این زمینه کسب کرده‌اند، اما حقیقت آن است که امروز بسیاری از چشم‌ها به دیده‌ی تردید به اخبار این رسانه‌های زنجیره‌ای می‌نگرند و تلاش‌های این امپراطوری خبیث برای محروم‌کردن مردم جهان از ندای جمهوری اسلامی نیز کاری از پیش نبرده است.

یکی از شبکه‌هایی که در چند سال اخیر، خبرهای منفی علیه جمهوری اسلامی منتشر کرده، شبکه‌ی الجزیرة است. این رویکرد به‌خصوص بعد از تحولات سوریه، در این شبکه شتاب گرفته است. نگاهی به برخی از نظرات کاربران پایگاه اینترنتی این شبکه در ذیل خبر مربوط به بیانات رهبری در حرم رضوی، به تبیین این موضوع کمک می‌کند که میزان تأثیرگذاری رسانه‌های وابسته در مدیریت افکار عمومی، نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است:

- ایران با توسعه و پیشرفت تسلیحاتی و موشکی خود توانسته خود را چنان تقویت کند که غرب نمی‌تواند در مقابل آن بایستد، اما برخی کشورهای منطقه حتی جرأت ندارند به استقلال خود از آمریکا بیندیشند.

- جنگ حماس با صهیونیست‌ها و نتایج آن برای هر کس که وجدان دارد، کافی است تا قضاوت کند موضع عرب‌ها چه بود و موضع ایران چه بود؟ ‌ای کسانی که وجدان دارید! با موشک‌های کدام کشور بود که به تل‌آویو حمله شد؟؟؟ پادشاهان شما آن زمان چه گفتند؟

-‌ای امام ایران! تسلیم نشوید که صهیونیست‌ها نمی‌گذارند شما در صنایع نظامی پیشرفت کنید. شما به قدرت خود ایمان دارید. شما به آن‌چه خداوند بر محمد نازل کرده، ایمان دارید ... وَ أعِدّوُا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوّةٍ.

رسانه‌های صهیونیستی تلاش داشتند این‌گونه وانمود کنند که ایران یک تهدید بین‌المللی است. در حالی که سخنان رهبر انقلاب تنها پاسخی به تهدیدهای مکرّر آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بود. بیش از سه دهه تجربه‌ی جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که ایران اهل حمله و برهم‌ریختن صلح در منطقه یا جهان نبوده و نیست، اما چنان‌چه اشتباهی از سوی رژیم صهیونیستی در قبال ایران صورت بگیرد، زوال این رژیم زودتر تحقق می‌یابد.


- ایران رفته‌رفته به کشوری بزرگ تبدیل می‌شود، چون ملت ایران شاه سازشکار با غرب را سرنگون کردند و به جای او حکومتی برگرفته از مردم را جایگزین ساختند. ملت‌های عرب هم همین کار را خواهند کرد، زیرا آنها دین برحق دارند و یاری خدا با آنان است و آمریکا را زیر پا می‌گذارند و آغاز این راه هم به خواست خدا، سرنگونی طاغوت‌های محلی هم‌پیمان با غرب و صهیونیست خواهد بود. به‌زودی جهان اسلام بزرگ‌ترین قدرت جهان می‌شود.

- ایران اکنون در جایگاهی برتر از شعار‌های عرب در قرن‌های گذشته قرار دارد و ثابت کرده که دشمن رژیم صهیونیستی است و راستگویی خود را در حمایت از فلسطین ثابت کرده است. سلام بر سرزمین و ملت و رهبر ایران.

- اگر اسرائیل به ایران حمله کند، ایران هم تل‌‌آویو و حیفا و تمام شهرهای اسرائیل را از نقشه‌ی جهان حذف می‌کند؛ نه مانند کشورهای عربی که با 60 سال ترس خود گذاشتند اسرائیل اشغال کند و بکشد.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif مذاکره با آمریکا؛ آری یا خیر؟
رسانه‌ها علاوه بر توجه ویژه به واکنش ایران به حمله‌ی احتمالی رژیم صهیونیستی، به موضوع مذاکره با آمریکا نیز پرداختند. خبرگزاری رویترز گزارش داد: آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به پیشنهاد ایالات متحده مبنی بر مذاکره‌ی مستقیم بین دو کشور  که روابط دیپلماتیک خود را پس از انقلاب 1979 قطع کرده‌اند، خوشبین نیست. او گفت که تجارب گذشته نشان می‌دهد هدف آمریکایی‌ها از مذاکره، نشستن و رسیدن به یک راه حل منطقی نیست، بلکه آنها به دنبال تحمیل دیدگاه خود در میز مذاکره هستند.

العربیة هم نوشت: رهبر ایران گفت که مخالفتی با مذاکره با آمریکا ندارد، اما به آن خوشبین نیست.

خبرگزاری یو‌‌پی‌‌ای با اشاره به موضع رهبر انقلاب درباره‌ی مذاکره با آمریکا ابراز داشت: آیت‌الله خامنه‌ای آمریکایی‌ها را به تغییر رویه و پرهیز از دشمنی پی‌در‌پی با مردم ایران دعوت کرد و گفت: آمریکا این‌گونه تظاهر می‌کند که دوست مردم ایران است، اما در حقیقت دشمن ما و مرکز توطئه علیه مردم ایران بوده است.

موضع رهبر ایران درباره‌ی مذاکره با آمریکا در رسانه‌هایی چون فرانس24 عربی و روزنامه‌ی الیوم‌السّابع مصر نیز تیتر شد.



http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gifرسانه‌ها موفقیت‌های جمهوری اسلامی را ندیدند!
البته رهبر انقلاب در سخنان نوروزی خود در حرم رضوی به موضوعات دیگری نیز اشاره کردند. برخی از محورهای بیانات ایشان که بسیاری از رسانه‌ها از انعکاس آن چشم‌پوشی کردند، عبارت بود از: ناکامی دشمن در دستیابی به اهداف اصلی از تحریم‌ها علیه ایران، تلاش‌های تبلیغاتی برای کوچک نشان‌ دادن نقاط قوّت و بزرگ نشان دادن نقاط ضعف، ناکامی دشمن در انزوای سیاسی جمهوری اسلامی، رابطه‌ی قوی بین مردم و نظام اسلامی و به نمایش گذاشتن آن در 22 بهمن، قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه، انجام کارهای زیربنایی انبوه در زمینه‌ی راه و انرژی و صنعت، پیشرفت در زمینه‌های علمی، موفقیت در زمینه‌ی زیست‌فناوری در منطقه و انجام کارهای تخصصی برجسته و اعلامِ این پیام مهم که زندگی‌نکردن در سایه‌ی آمریکا به معنی عقب‌افتادگی نیست.

بسیاری از این رسانه‌ها بر اساس مأموریت خود که عمدتاً از سوی صهیونیست‌ها تعیین می‌گردد،2 انکار پیشرفت‌های جمهوری اسلامی3، دلسرد کردن مردم و بحرانی جلوه‌دادن شرایط ایران را دنبال می‌کنند. در خصوص موضع‌گیری رهبری درباره‌ی حمله‌ی اسرائیل یا مذاکره با آمریکا نیز -همان‌طور که در بخش آغازین این نوشتار آمد- مجبور به انتشار آن شدند. این اجبار از طرفی به این واقعیت برمی‌گردد که انحصار رسانه‌ای در دنیا در حال شکسته‌شدن است و از طرف دیگر، میزان اعتماد مخاطبان به این رسانه‌ها تغییر کرده است. ضمن آن‌که خبر بسیاری از پیشرفت‌ها و تحولات، به طور خودجوش به ملت‌ها منتقل می‌شود؛ همچنان‌که بسیاری از مردم جهان، علی‌رغم جو سنگین تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی، وقتی نام ایران می‌آید، از پیشرفت‌ها و مقاومت جمهوری اسلامی در برابر غرب و از مردم ایران تمجید می‌کنند.

پی‌نوشت‌ها:
1. سى سال علیه ملت ایران رجزخوانى کردند. هرچه در توان داشتند گفتند، کردند. تبلیغ کردند. امپراطورى خبیث رسانه‌اى را علیه ملت ایران به کار گرفتند. (بیانات رهبر انقلاب در دیدار فرماندهان و جمعى از کارکنان‌ نیروى هوایى ارتش جمهورى اسلامى ایران‌ 1391/11/19)
2. امروز در مقابل شما امپراتورى خبرى دشمنان دنیاى اسلام قرار دارد که غالباً در کنترل صهیونیست‌هاست. امروز یک اتوبان یک‌طرفه‌ی خبر و تحلیل از طرف رسانه‌هاى خبرى به سمت افکار عمومى دنیا -از جمله افکار عمومى کشورهاى عربى و اسلامى و خود مسلمانان- جارى است. صهیونیست‌ها از آغاز شروع کار خود، به سمت رسانه‌هاى خبرى و تبلیغى رفتند. یکى از سیاست‌هاى آنها این بود که رسانه‌هاى تبلیغى دنیا را قبضه کنند. امروز این‌گونه است. (بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در همایش بین‌المللى رسانه‌هاى جهان اسلام در حمایت از انتفاضه‌ی فلسطین‌ 1380/11/11)
اغلب رسانه‌هاى اروپایى، رسانه‌هاى صهیونیستى است. این را شاید بدانید، و بدانید. اغلب این رسانه‌هایى که اسمشان را در دنیا می‌شنویم، سرمایه‌داران صهیونیست از سال‌ها پیش به فکر بودند، این رسانه‌ها را در اختیار گرفتند؛ خبرسازى می‌کنند، جهت‌سازى میکنند. خود همین رسانه‌ها به سیاستمدارها هم تلقین می‌کنند که چه بگویند (بیانات رهبر انقلاب در اجتماع نخبگان و مسئولان استان خراسان شمالى‌ 1391/7/25)
3. کار دوم این است که در تبلیغات خودشان پیشرفت‌ها را انکار کنند. امروز یک شبکه‌ی تبلیغاتی بسیار عظیم با هزاران رسانه از انواع گوناگون رسانه‌ها در دنیا مشغول به کار است، برای اینکه اثبات کند که در ملت ایران، در کشور ایران پیشرفتی صورت نمی‌گیرد؛ پیروزی‌های ملت را انکار کنند؛ اگر ضعف‌هائی وجود دارد، این ضعف‌ها را بزرگ و عمده کنند و در مقابل چشم همه قرار دهند؛ اما قوّتها و نقاط جوشش را ــ که در سراسر کشور و در هر گوشه و کنار، خود را به انسان‌های منصف نشان می‌دهند ــ از چشم‌ها پنهان کنند. (بیانات رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی 1392/1/1)
4. میلیون‌ها رسانه را به کار انداختند، براى اینکه مردم را دلسرد کنند. (بیانات در دیدار اقشار مردم و خانواده‌ی شهدا و ایثارگران 1390/12/10)




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 فروردین 27 :: 5:21 عصر ::  نویسنده : محسن

درباره وبلاگ

کارشناس اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی زنجان
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 19
بازدید دیروز: 167
کل بازدیدها: 386179