سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
جوانه های امید
اینجا قرار گاه است... قرارگاه فرهنگ و اندیشه قرارگاه رشد و پویایی قرارگاه افسران جنگ نرم قرارگاه بصیرت و بیداری...

متکلمان و دانشمندان مسلمان ادله عقلی زیادی بر نبوت آن حضرت اقامه کرده اند که مستحکم ترین دلیل عقلی بر نبوت آن حضرت دلیل معجزه است که معجزه عبارت است از ثبوت و یا نفی هر امر خارق عادتی که مطابق دعوی پیامبری باشد.(1) 

  توضیح مطلب این که تاریخ قطعى گواهى مى‏دهد که پیامبر اسلام دعوت خود را با معجزات گوناگون مطرح ساخته است و معجزاتی همچون سایه انداختن ابر بر آن حضرت، شکافته شدن ماه(شق القمر)، حرکت کردن درخت به امر پیامبر، سلام کردن سنگ ها، جوشیدن آب از میان انگشتان مبارک پیامبر و سیر شدن سپاهیان و مرکب هاى آنان و از همه مهمتر قرآن مجید و...(2) را برای اثبات دعوی نبوت خود آورده است.
و از طرف دیگر عقل حکم می کند که هر کسی که بتواند معجزه ای بر اثبات ادعای خود بیاورد پیامبر و نبی خدا است. چرا که معجزه به معنای تصدیق خداوند نسبت به دعوی نبوت و رسالت است بنابر این بر خداوند قبیح است که آن را در اختیار انسان های دروغگو و کذاب و شیاد قرار دهد چرا که باعث گمراهی مردم و نقض غرض الهی می شود از این ‌رو انجام آن از مدعیان دروغین نبوت برنمی‌آید.
در نتیجه معجزات پیامبر اسلام دلیلی بر صدق نبوت ایشان است و ایشان به حکم عقل پیامبر خدا هستند.
پس پاسخ این سوال که چرا باید حضرت محمد (ص) را قبول کرد؟ این است که چون او نبی و رسول خداست و نبوت و رسالت ایشان به حکم ادله عقلی ثابت شده است در نتیجه عقل حکم می کند که باید از کسی که نبی خداست اطاعت کرد.

 

 

 

و در پاسخ سوال دوم شما که چرا قرآن را باید قبول کنم؟ نیز می گوییم که قرآن را باید به این دلیل قبول کرد که وحی الهی و کتابی آسمانی و معجزه جاوید نبوت حضرت محمد(ص) است و کتابی است که تاکنون 15 قرن از زمان نزول آن می گذرد. ولی با این همه پیشرفت تکنولوژی ها و ابزار های حتی کسی نتوانسته است که یک آیه ای شبیه آیات آن بیاورد و قرآن همچنان تحدى (مبارز طلبی  ) خود را اعلان کرده و مى‏فرماید:
«
قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَن یَأْتُواْ بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لاَ یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ کَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرًا (3)؛ بگو: گر انسانها و پریان (جن و انس) اتفاق کنند که همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد هر چند یکدیگر را (در این کار) کمک کنند».
در جاى دیگر به کم تر از این حد تنزل فرموده و مى فرماید: قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیات (4). بگو: «اگر راست مى‏گویید، شما هم ده سوره ساختگى همانند این قرآن بیاورید . وحتی به کمتر از این هم تنزل می کند و می فرماید: فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِه (5). (دست کم) یک سوره همانند آن بیاورید.
و نیز قرآن را باید قبول کرد. چون تنها کتابی آسمانی است که تحریف نشده است و خداوند آن را از دست برد دشمنان در امان نگه داشته است و حفاظت آن را بر عهده گرفته است. چنانچه می فرماید: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ؛(6) ما قرآن را نازل کردیم و ما بطور قطع نگهدار آنیم. و قرآن تنها کتابی است که سعادت دنیا و آخرت انسان را تضمین کرده است.
نا گفته نماند که معجزه بودن قرآن از جهات مختلفى بررسی شده است مانند: آهنگ کلمات و شگفتى و تازگى ترکیب و نظم معانی (فصاحت و بلاغت)، پیشگوئیها و اخبار از غیب، مطالب گوناگون علمی و امی بودن آورنده آن و نبود تناقض و تعارض در آیات و... که بحث گسترده درباره یکایک آن ها از گنجایش این پاسخ بیرون است و برای مطالعه بیشتر به کتاب هایی که در این زمینه نوشته شده است مراجعه شود.(7)
پی نوشت ها:
1.
علامه حلی، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، مؤسسة النشر الإسلامی‏، قم، 1413ق، ص350.
2.
ر.ک، علامه حلی، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، مؤسسة النشر الإسلامی‏،قم،1413ق، ص355 به بعد. و نیز تقتازانی، شرح المقاصد، الشریف الرضی‏، قم، 1409 ق‏، ج5، ص35-36.
3.
اسراء(17)آیه88.
4.
هود(11)آیه13.
5.
بقره(2)آیه23.
6.
حجر(15)آیه 9.
7.
مانند تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی، ج1و پیام قرآن آیت الله مکارم شیرازی، ج 8 و تفسیر موضوعی آیت الله جوادی آملی، ج3.




موضوع مطلب :


جمعه 93 اسفند 8 :: 1:28 عصر ::  نویسنده : محسن

درباره وبلاگ

کارشناس اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی زنجان
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 14
بازدید دیروز: 23
کل بازدیدها: 384770