سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
جوانه های امید
اینجا قرار گاه است... قرارگاه فرهنگ و اندیشه قرارگاه رشد و پویایی قرارگاه افسران جنگ نرم قرارگاه بصیرت و بیداری...

مرحوم آیت الله اشتهاردی (ره) در خصوص رفتارشناسی امامان معصوم (ع) و درس‌هایی که باید نوع بشر از رفتار برخی حیوانات بیاموزد را اینگونه عنوان کرد:

حضرت رضا (ع)  در این روایت می‌فرماید: پنج خصلت در خروس سفید است که از خصلتهای انبیا است،

اولین آن «معرفته باوقات الصلوات»  خروس، وقت نمازها را خوب می شناسد. در گذشته رادیو و ساعت و این قبیل امکانات نبود. خروسها خبر می دادند که وقت نماز است و اعلام وقتشان، اطمینان آور بود و معنایش این است که ما بشناسیم و اول وقت، نماز را بخوانیم. نگوییم حالا وقت زیاد است. امر مولاست و هر روز باید این امر را امتثال کنیم و اگر نمازها را به تأخیر بیندازیم، توهین به امر الهی است.

 

غیرت، خصوصیت دوم خروس در این روایت است. خروس، غیرت دارد. اگر خروسی دو یا چند مرغ را سرپرستی میکند، با نوک زدن و دعوا کردن نمی گذارد خروس دیگر بیاید و با آنان ارتباط پیدا کند.

 در زمان رضاخان، بیگانگان، بی غیرتی را یاد دادند، کشف حجاب کردند و گفتند: هر کس با هر وضعی بیرون بیاید، آزاد است.

 

مراتب غیرت

 

«غیرت»، مراتبی دارد و یکی از مراتب آن، غیرت عِرضی است که در این روایت به آن اشاره شده; یعنی هر کس متعلّقهء خود را حفظ کند و به دیگران نشان ندهد.

 

فراهم کردن مقدمات فساد، مانند فیلم های مبتذل، زمینهء بی غیرتی عِرضی را به وجود می آورد. باید از اشاعهء آنها در بین مردم و خانوادهها جلوگیری کرد. آیهء شریفه: «قوا انفسکم و اهلیکم ناراً وقودها الناس و الحجارة تحریم:6» اشاره به این است; یعنی خودتان و اهل خودتان را از آتش جهنم حفظ کنید. وقتی این آیه نازل شد، جوانی گریه کنان آمد محضر پیامبر (ص)؛ عرض کرد: یا رسول اللّه، ما خودمان را نمی توانیم از جهنم حفظ کنیم; خداوند فرموده: اهلتان راحفظ کنید! پیامبر (ص) فرمود: مراد از آیه، اعمال زور نیست; برای آنها حلال و حرام خدا را بیان کنید.

 

یکی دیگر از مراتب غیرت، غیرت دینی است که مرحوم امام(ره) در درس اخلاق خود به آن اشاره فرموده و این روایت را متذکر میشدند: «انّ اللّه غیور و یحب کل غیور و من غیرته حرّم الفواحش ظاهرها و باطنها».

 

از صفات خداوند این است که غیرت دارد و دوست دارد بندگان او غیرت داشته باشند; چون غیرت دارد، کارهای زشت آشکار و پنهان را حرام کرده است. اگر کسی برخلاف دین رفتار می کند، غیرت ندارد و بیتفاوت است. حضرت امام (ره) غیرتش وفا کرد که این انقلاب را برپا کرد و هر ضرری را هم به جان خرید. بعد از آن که بار اول از حبس بیرون آمد، قسم خورد که این مدت، هر کاری آنها کردند، من نترسیدم; آنها از من می ترسیدند. آری، اگر انسان، غیرت داشته باشد، هیبت پیدا می کند.

اینکه مقام معظم رهبری –حفظه اللّه- به کسانی که حرف از ارتباط با آمریکا می زدند، می‌فرمود: اینها بی غیرتند؛ یعنی غیرت دینی ندارند و برای آنها مهم نیست که دین از بین برود.


*سخاوت
سومین خصلت، سخاوت است. خروس سخاوت دارد. وقتی دانه هایی را می بیند، نوکش را به زمین می زند تا یک مرغ بیاید. وقتی مرغ آمد، خودش کنار میرود; یعنی غیر را مقدم بر خود می داند.


*شجاعت

 خصلت چهارم خروس، شجاعت است. وقتی دو تا خروس با هم می جنگند، هیچ کدام فرار نمی کنند و اگر دو یا چند خروس در اطراف آنها وجود داشته باشند، ممکن نیست بگذارد آنها دخالت کنند. شجاعت دارد و مقاومت می کند.

پنجم: «کثرة الطروقه»، به نظر بنده، بعضی این جمله را اشتباه معنا می کنند. «کثرةالطروقة» یعنی آداب معاشرتش با مرغها زیاد است، نه اینکه با مرغها زیاد مجامعت دارد; یعنی با آن چند مرغی که تحت نظارت اوست، قهر نمی کند و به این معناست که انسان نباید همه اش در فکر کار دنیا باشد; فکر آسایش زن و بچه، تفریح و رفاه آنها هم باشد. اگر اهل خانه، خواستهای داشتند، نگوید حوصله ندارم، خسته ام. کودک، خستگی و مشکلات شما را نمی فهمد، او محبت میخواهد.

 چون که با کودک سر و کارت فتاد      پس زبان کودکی باید گشاد


 خداوند برای هر چیزی حدی قرار داده: «ان اللّه جعل لکل شیء حدّا»  نه تنها در مورد زن و بچه، بلکه در کلیه امور باید مرزها را رعایت کرد.

 خداوند ما را موفق به انجام آنچه رضای اوست، بفرماید و ما را از آنچه مورد سخط اوست، باز دارد!




موضوع مطلب :


سه شنبه 91 مهر 25 :: 10:0 صبح ::  نویسنده : محسن

حاج حسین یکتا می گوید: یک روزی بچه ها در جزایر مجنون به عشق لیلی جماران مردانه ایستادند، همت ها سر دادند و خرازی ها دست. در نتیجه ما باید قوی وارد عمل شویم اگر به روش سید الشهدا پابندیم به قول شهید میثمی "میزان امکانات ما نیست مقدار اتصال ما به خداست".

 

باید برای افسران جنگ نرم این مقدمه تعریف شود که در دانشگاهی که جبهه است جای شما کجاست، و شهدا نمی پذیرند که این جنگ زمان داشته باشد مثلا در دوران مجردی و دانشجویی فرد، در دوران بیکاری فرد و حال و هوای بسیجی و دور هم بودن رفقا . فرد اگر بگوید من بعد از فارغ التحصیلی کار دارم زندگی دارم، شرکت دارم .... نمی شود. گروهی باید قطعا در یگان های این جنگ حضور پیدا کنند اگر جبهه از نیرو اشباع شد واجب عینی کفایی می شود. الان به اعتقاد ما حضور واجب عینی است با اتکا به نظرات آقا که ولی و مجتهد و فقیه و مرجع ماست . پس جنگ نرم برای زمان بسته ای نیست و این باید تبیین شود . افسران جنگ نرم باید مبدل شوند به ژنرال های جنگ ما ، موسسات فرهنگی کوچک ما باید به کارتل های جنگ نرم مبدل شوند و مجتمع های عظیم و سازماندهی شده ایجاد شوند. و این جنگ با خون دل و جراحت های روح و شاید با خون سر اهل حق به پیروزی و ثمر خواهد رسید.

در دنیا حاکمیت خدا بر همه قلوب ثابت خواهد شد و افسران جنگ نرم باید خودشان را آماده کنند، از خود بگیر تا خانواده شان، از جمعشان تا دانشکدهشان و دانشگاهشان و حتی شهر و دیار و روستایشان. کلا در محدوده جنگ نرم تلقی می شوند. بیداری اسلامی امروز شروع شده و اروپا و آمریکا را هم در خواهد نوردید و ما باید برای تحولات گسترده تری آماده باشیم.

در زمان جنگ سخت زندگی زیر سایه جنگ بود یعنی بچه ها ازدواج می کردند با نگاه جنگ، سر کار می رفتند با نگاه جنگ، امروز هم باید همه چیز با نگاه جنگ نرم باشد والا پیش نخواهیم رفت.

منبع: ?فصلنامه آرمان گرا شماره هشتم - بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله?

 




موضوع مطلب :


دوشنبه 91 مهر 24 :: 4:5 عصر ::  نویسنده : محسن
 
 
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با روحانیون و طلاب استان خراسان شمالی ضمن تاکید بر مسلح شدن به سلاح معرفت و استدلال در مواجهه با جوانان، سماحت و مدارا را در این مواجهه ضروری دانستند.
ایشان در این زمینه به حجاب برخی حاضرین در مراسم استقبال اشاره کرده و فرمودند:  «خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانونهاى فرهنگى - هنرى بروید و پذیراى جوانها باشید. با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا. فرمود: «و سنّة من نبیّه»، که ظاهراً عبارت است از «مداراة النّاس»؛ مدارا کنید. ممکن است ظاهر زننده‌اى داشته باشد؛ داشته باشد.

بعضى از همینهائى که در استقبالِ امروز بودند و شما - هم جناب آقاى مهمان‌نواز، هم بقیه‌ى آقایان - الان در این تریبون از آنها تعریف کردید، خانمهائى بودند که در عرف معمولى به آنها میگویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد میریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ى به این اهداف و آرمانهاست. او یک نقصى دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهاى این حقیر باطن است؛ نمى‌بینند.
 
 
«گفتا شیخا هر آنچه گوئى هستم / آیا تو چنان که مینمائى هستى؟». 

ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهى از منکر هم میکند؛ نهى از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت. بنابراین با قشر دانشجو ارتباط پیدا کنید



موضوع مطلب :


دوشنبه 91 مهر 24 :: 3:39 عصر ::  نویسنده : محسن

شاگرد پروفسور حسابی بر اساس علم فیزیک، علت اینکه جهت انجام طواف دور خانه خدا خلاف جهت عقربه های ساعت است را تشریح کرد.

  

 

حسین اردکانی، دکترای علم فیزیک و از شاگردان پروفسور حسابی در گفت وگو با خبرنگار جامعه فارس گفت: هر آنچه در شارع مقدس وجود دارد دارای مبنای علمی است به طوری که در اعمال حج آمده است که جهت حرکت برای طواف به سمت چپ و خلاف جهت عقربه های ساعت باشد یا اینکه اکثر مراجع تقلید می گویند که بهتر است در ناحیه در خانه خدا تا مقام ابراهیم طواف انجام شود.

وی افزود: تمام اینها از نظر علم فیزیک قابل اثبات است. در نیمکره شمالی که خانه خدا واقع شده است وقتی هر ذره یا جسمی خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخد 5 نیرو به آن وارد می شود که جمع این نیروها و انرژی ها به سمت داخل است. در بحث طواف هم همین است، ذرات در اینجا انسان ها هستند و مجموع این نیروها نیز به سمت مرکز که همان خانه خداست هدایت می شود.

این فیزیکدان ادامه داد: اگر در طواف، چرخش به سمت راست انجام می شد در علم فیزیک آمده است که گریز از مرکز رخ می داد و طبق قانون فیزیک ذرات که در اینجا انسان ها هستند به سمت بیرون پرتاب می شدند و نیروی آنها به سمت مرکز که همان خانه خداست هدایت نمی شد.


 

اردکانی گفت: حالا اگر خانه خدا در نیمکره جنوبی واقع می شد حتماً در دین ما تأکید بر این می شد که باید در جهت عقربه‌های ساعت یعنی به سمت راست، طواف خانه خدا انجام شود.

وی درباره تأکید بر طواف بین در خانه خدا و مقام ابراهیم نیز اظهار داشت: هر جسم متحرکی که حرکت دورانی دارد اگر شعاع کم شود، سرعت آن به طور ناخودآگاه زیادتر می شود و تمایل و تمرکز آن به سمت داخل و مرکز بیشتر می شود به همین دلیل اکثر مراجع می گویند که در این فاصله طواف خانه خدا انجام شود چون با این تمرکز، صعود و عروج رخ می دهد.

این دکترای علم فیزیک معتقد است که همه چیز در دنیا بر اساس علم فیزیک قابل بررسی است اما علم انسان در این حد نیست که تمام آنها را دریافت کند.

 

منبع:http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910723001294




موضوع مطلب :


دوشنبه 91 مهر 24 :: 2:36 عصر ::  نویسنده : محسن




موضوع مطلب :


شنبه 91 مهر 22 :: 2:55 عصر ::  نویسنده : محسن

سفرهای آقا است و دیدارهای خانواده شهدایش. دلیلش هم معلوم است: انرژی متقابلی که رهبر انقلاب و خانواده شهدا در این دیدارها به هم می‌دهند.

AWT IMAGE

جایی نزدیک خانه شهدای دوراندیش داخل ماشین نشسته بودیم و منتظر که به موقع برویم. وقتی داخل خانه شهدای دوراندیش شدیم قبل از هرچیز 5 زن و دختر جوان بهت زده بودند و یکی یکی به هق هق می‌افتادند و از بهت خارج می‌شدند و معلوممان شد سرتیم یک دقیقه قبل خبر آمدن رهبر انقلاب را بهشان داده. پدر پیر شهدا زل زده بود به گوشه ای و ساکت بود. پسر جوانش می‌گفت حیرت و هیجان پدر من همین طور است، همراه سکوت و سکون.
خواهرهای شهدا کم کم صدا به حنجره شان برگشت و بغض‌شان به گریه تبدیل شد و زبان گرفتند آمدن رهبر را و نبودن مادر را.
عروس پیرمرد از بقیه حواسش جمع تر بود. تند تند آب جوش گذاشت و چای دم کرد و میزها را جفت و جور کنار هم چید و البته گاهی قاطی بقیه اشکی می‌ریخت.
حمیدرضا و محمد و حسین سه شهید خانواده بودند و مادر شهدا هم روز 22 بهمن سال 68 سر کوچه شان به طرز مشکوکی تصادف کرده و از دنیا رفته بود. وقتی آمدن رهبر انقلاب نزدیک شد پیرمرد بلند شد، دنبال عصایش گشت و لرزان رفت جلوی در بالای پله ها. یکی از خواهرها کنار پدرش ایستاد و دیگری داخل اتاق.
همین موقعها بود که سکوت پدر شهید بالاخره شکست به صلوات. آقا از پله‌ها بالا آمدند و پیرمرد صلوات بلندی فرستاد. وقتی به هم رسیدند عصاهایشان را توی دست جابجا و همدیگر را بغل کردند. یکی از خواهرها گفت: آقا جانم فدات بشه و رهبر انقلاب بی درنگ و در جواب گفتند: خدا نکنه خانم، این چه حرفیه.

برای مطالعه ادامه این گزارش خواندنی به ادامه مطلب بروید

 



ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :


شنبه 91 مهر 22 :: 2:39 عصر ::  نویسنده : محسن

نسیمی آشنا از سوی گیسوی تو می آید

نفس هایم گواهی می دهد بوی تو می آید


شکوه تو زمین را با قیامت آشنا کرده
و رقص باد با گیسوی تو محشر به پا کرده

زمین را غرق در خون خدا کردی خبر داری؟
تو اسرار خدا را بر ملا کردی خبر داری-

جهان را زیر و رو کرده است گیسوی پریشانت
از این عالم چه می خواهی همه عالم به قربانت

مرا از فیض رستاخیز چشمانت مکن محروم
جهان را جان بده،  پلکی بزن، یا حی یا قیوم

خبر دارم که سر از دیر نصرانی در آوردی
و عیسی را به آیین مسلمانی در آوردی

خبر دارم چه راهی را بر اوج نیزه طی کردی
از آن وقتی که اسب شوق را مردانه هی کردی

تو می رفتی و می دیدم که چشمم تیره شد کم کم
به صحرایی سراسر از تو خالی خیره شد کم کم

تو را تا لحظه ی آخر نگاه من صدا می زد
چراغی شعله شعله زیر باران دست و پا می زد

حدود ساعت سه ، جان من می رفت آهسته
برای غرق در دریا شدن می رفت آهسته

بخوان! آهسته از این جا به بعد ماجرا با من
خیالت جمع ای دریای غیرت خیمه ها با من

تمام راه بر پا داشتم بزم عزا در خود
ولی از پا نیفتادم ، شکستم بی صدا در خود

شکستم بی صدا در خود که باید بی تو برگردم
قدم خم شد ولیکن خم به ابرویم نیاوردم

نسیمی آشنا از سوی گیسوی تو می آید
نفس هایم گواهی می دهد بوی تو می آید

 

 

سید حمیدرضا برقعی

 




موضوع مطلب :


شنبه 91 مهر 22 :: 10:0 صبح ::  نویسنده : محسن
<   1   2   3   4   >   
درباره وبلاگ

کارشناس اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی زنجان
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 47
بازدید دیروز: 60
کل بازدیدها: 385574